Blog | Bedrijfsrapporten verkleinen financiële risicos voor zzp'ers


Als zzp'er heb je veel vrijheid. Dat wordt gezegd, en tot op zekere hoogte is dat ook waar. Maar er staat wel onzekerheid tegenover. Het is niet alleen afwachten of je voldoende opdrachten binnenhaalt om je brood te verdienen. De vraag is ook of je keurig betaald krijgt eens de opdracht is afgerond? Een waardevol instrument in die context zijn bedrijfsrapporten.

Een bestaan als zzp'er is best uitdagend. Niet iedereen is er voor gemaakt, al ontdek je snel of je uit het juiste houtgesneden bent. Je hebt als zzp'er een heleboel kopzorgen die je als werknemer in loondienst niet hebt. Dat is belangrijk om van tevoren te weten. Zaken waar in vast dienstverband je baas zich druk over mag maken, belanden nu op je eigen bord.

Wie zijn oor te luisteren legt bij zzp'ers, zal schrikken van de hoeveelheid zorgen waar ze mee te kampen hebben. Zo is er de voortdurende drang om bij te blijven met wat er leeft in hun vakgebied. Veel zzp'ers vrezen ook dat ze in hun segment geen sterspeler te zijn. Zijn potentiële klanten beter af bij de concurrentie omdat zij simpelweg beter zijn in wat ze doen? Om nog maar te zwijgen van de prijs? Is die te hoog, dan gaat niemand met je in zee. Maar wie zijn prijs te laag zet, straalt dan weer weinig vertrouwen uit. Onder het gangbare tarief duiken vermoordt tegelijk de bereidheid van klanten om te betalen voor kwaliteit.

Kopzorgen genoeg dus, en dan heeft ook het financiële aspect daar nog een bijkomend aandeel in. Zelfs als je een opdrachtgever ervan overtuigd hebt om voor jou te kiezen, dan zijn je zorgen nog niet van de baan. Want zal hij straks wel keurig de factuur betalen die je hem toestuurt? Er is een kans dat hij de betaaltermijn maximaal oprekt. Misschien ontstaat er discussie en houdt hij zich niet aan gemaakte afspraken. Wat als hij in slechte papieren blijkt te zitten en de zaak op de fles gaat nog voor jij je centen ziet?

Wat met wanbetalers?

Zeker met nieuwe opdrachtgevers is het voor elke zzp'er altijd weer even bang afwachten. Is de klant in kwestie een correcte betaler? Respecteert hij keurig de gemaakte afspraken en betaalt hij binnen de aangegeven termijn? Zo ja, dan mag je echt tevreden over de samenwerking.

Maar dan heb je ook nog de slechte betalers. Je moet herinneringen sturen waarvan je hoopt dat ze snel effect hebben. Eventueel breng je na een of meerdere aanmaningen een forfaitaire vergoeding en nalatigheidsinteresten in rekening. Hopelijk komt het niet zover, want het hypothekeert de kans op een verdere samenwerking. Tegelijk moet je ook beseffen dat je als zzp'er niet wil werken voor iemand die niet betaalt.

Wanbetalers zijn soms slordig met hun administratie of zitten effectief in slechte papieren. Ze compenseren hun tekort aan middelen dan door de betalingstermijn van hun schuldeisers tot het uiterste op te rekken. Zzp'ers grijpen ook niet zo snel naar (kostelijke) gerechtelijke procedures als het factuurbedrag dat niet verantwoordt. Maar als een betaling uitblijft, dan is het vaak slechts een kwestie van tijd voor de klant effectief failliet gaat. En jij hebt geen cent gekregen voor je inspanningen. Je vloekt eens, want je had nooit verwacht dat het zo zou verlopen.

Bedrijfsrapporten wijzen de weg

Nochtans kun je voorkomen dat je in zon scenario terechtkomt. Het instrument dat je daarbij helpt, bedrijfsinformatie in de vorm van een kredietrapport. Kredietrapporten zijn bijzonder waardevol omdat ze inzicht geven in de financiële gezondheid en de betrouwbaarheid van een onderneming. Het vertelt je ook wie eraan het roer staat en op basis van het betaalgedrag weet je hoe correct het bedrijf betaalt. Gaat het om een betrouwbare betaler, dan mag je erop rekenen dat de samenwerking correct kan verlopen.

Het voordeel van bedrijfsinformatie is dat het de financiële risicos voor jou als zzp'er enorm verkleint. Je weet van tevoren waar je aan begint. Daarnaast heb je natuurlijk nog steeds je gutfeeling, zeg maar je buikgevoel. Dat is eveneens een waardevolle radar om te hanteren. Maar het grote voordeel is dat je dat gevoel nu kunt staven met feiten. Het ene hoeft dus het andere niet uit te sluiten.

Veel ondernemers vertrouwen op hun buikgevoel als ze een opdracht aannemen. Dat kan correct zijn, maar je weet nooit echt zeker wat er zich achter de schermen afspeelt. Bedrijfsinformatie neemt die onzekerheid weg en kan de financiële risicos voor jou als zzp'er enorm verkleinen. Je weet van tevoren waar je aan begint. Je kunt je gevoel dus staven met feiten.

Een bedrijfsrapport heb je als zzp'er heus niet elke dag nodig. Waar kun je in zon geval aankloppen? Spelers die zich op grote schaal specialiseren in bedrijfsinformatie zitten niet meteen te wachten op een zzp'er met een sporadische aanvraag. Toch?


De ideale partner: GraydonGo

Wie af en toe nood heeft aan algemene bedrijfsinformatie, cijfers en inzichten, kan aankloppen bij het onlineplatform GraydonGo. GraydonGo richt zich op bedrijven en particulieren die eenmalig of sporadisch nood hebben aan een bedrijfsrapport.

Bedrijfsrapporten bevatten actuele, betrouwbare en accurate informatie uit officiële bronnen, big data en community data. Ze geven een objectief beeld van het risico- en groeiprofiel van de onderneming in kwestie. Het soort informatie waar je als zzp'er maar wat graag een inkijk in wil.

Enerzijds bevat het rapport een compleet bedrijfsprofiel, dat een reeks feitelijke gegevens op een rijtje zet. Denk maar aan de oprichtingsdatum, de rechtsvorm, het aantal werknemers, vestigingen, enz. Je vindt er ook de bedrijfsstructuur in terug. Wie zijn de bestuurders? Wie de aandeelhouders? Hoe ziet de eventuele groepsstructuur eruit?

Anderzijds presenteert het rapport een aantal eenvoudig te interpreteren scores en inzichten. Ze geven een beeld van de financiële betrouwbaarheid en het groeiperspectief van het bedrijf. Scores zoals de kredietlimiet, de betaalscore, de groeiverwachting, alsook een analyse van de jaarrekening geven aan hoe raadzaam het is om met een onderneming samen te werken. Je hoeft dus echt geen econoom zijn om er wijzer uit te worden.

Informatie is kennis. Met de bedrijfsrapporten van Graydon kom je als zzp'er te weten wie je tegenover je hebt. Het zal flink wat onzekerheid wegnemen als je ook het financiële risico kunt verkleinen. Bedrijfsrapporten vormen dan ook een waardevol instrument om je te wapenen tegen spelers die in slechte papieren zitten. Als zzp'er moet je durven om een opdracht af te slaan. Dat is nog altijd verstandiger dan een opdracht aanvaarden waar je niet voor betaald wordt.


 

Gepubliceerd: 07/05//2021

Auteur: Sven Persoone