Beste aannemer, mag ik u sneller betalen?


Het klinkt misschien wat raar, dit was echter regelmatig een vraag aan aannemer Alain (fictieve naam) tijdens onze verbouwing enkele jaren geleden. Het huis kochten we 7 jaar eerder en toen hadden we nog niet voldoende euro’s gespaard om het onmiddellijk te renoveren. We hadden een duidelijk doel voor ogen qua verbouwing en wisten via de architect ook al vrij snel dat dit wel wat geld ging kosten. Sparen dus, al was dat niet vanzelfsprekend met onze 4 immer etende, schoenen en kleren verslijtende kids. 

Oh jee, onze spaarcenten!

Op een gegeven moment zijn we gesprongen in het onbekende avontuur: verbouwen. Uiteraard hadden we al heel wat tips en tricks gekregen van familie, vrienden en kennissen. Iedereen had wel iets goed en unieks meegemaakt tijdens hun verbouwing, velen echter ook iets negatief, iets teleurstellend, iets fataal: aannemer kwam niet opdagen, aannemer en onderaannemer waren niet op elkaar afgestemd qua timing, project duurde langer dan ingeschat, project bleek 10% duurder dan vooraf geraamd, discussie tussen aannemer en architect, buren die zich elke dag ‘zorgen maakten’ over vooruitgang op de werf. Je kent het wel dergelijke verhalen. Maar ook verhalen over slechte oplevering en verdwenen aannemers, en het verplicht betalen van grote voorschotten vooraleer de aannemer wou starten, en aannemers die plots failliet werden verklaard. Pijnlijk, niet in het minst voor de portemonnee en zuur verdiende spaarcenten die onder druk kwamen te staan.   

Bedrijfsinformatie voor particulieren relevant? Uiteraard!

Vanuit mijn professionele achtergrond bij Graydon ken ik uiteraard de toegevoegde waarde en het cruciale belang van accurate en kwalitatieve bedrijfsinformatie. We helpen immers elke dag opnieuw bedrijven met data en actiegerichte inzichten zodat ze gezond zaken kunnen doen met andere bedrijven. Ik had echter nooit stil gestaan bij het feit dat dergelijke informatie ook particulieren kan helpen in welbepaalde gevallen. “Heb je je aannemer al eens gecheckt Jeroen?” vroeg één van mijn directe collega’s toen ik vertelde over onze verbouwing. Ik stond perplex… Niet zozeer vanwege de vraag, des te meer omdat het antwoord ‘neen’ was. Dat ik dáár nog niet eerder aan gedacht had!

Bewust bekwaam

Al snel merkten we dat Alain (je weet wel, onze aannemer) een correcte man was, een man met kennis van zaken, iemand die meedacht met ons en de architect. Hij was in zijn vakgebied bewust bekwaam. Heerlijk! Toen ik de bedrijfsinformatie checkte sloeg het goed gevoel echter al snel om in angst. Waarom? Omdat hij een flinterdunne financiële ruggengraat bleek te hebben, al een turbulent verleden had met andere bedrijven (lees: faillissementen had meegemaakt), en hij tenslotte een achterstal had bij de sociale zekerheid waarvoor hij in een afbetalingsplan zat. De gekste scenario’s spookten door Maren (mijn vrouw) en mijn gedachten: spaarcenten kwijt, onafgewerkte verbouwing, juridische kosten, en tijdelijk geen onderdak voor ons gezin van 6. 

Onbewust onbekwaam

We zijn toen met Alain in gesprek gegaan (het project liep immers al en hij deed dat goed), waarbij hij heel eerlijk aangaf dat administratie niet zijn ding was. 6 dagen op 7 werken van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat, werven opvolgen, nieuwe klanten bezoeken, ramingen maken, zijn mannen tevreden houden, etc. We begrepen al vrij snel dat hij zondag (dé admin dag bij uitstek) verkoos om te gaan fietsen met z’n vrienden of iets gezellig te doen met z’n gezin. Gelijk heeft hij, toch? Maar facturen, die gingen de deur niet uit… “Doe ik morgen wel” dacht hij vaak, niet beseffende dat de drukke werkweek hem weer helemaal zou opslorpen. En zo was Alain al meermaals in slechte papieren gekomen, in sommige gevallen zelfs fataal voor zijn bedrijf. Dit zorgde dan weer voor extra werk en druk qua afhandeling waardoor zijn nieuwe bedrijf (als een echte ondernemer maakte hij immers telkens heel snel een doorstart) al meteen onder druk kwam te staan. Qua administratie en bedrijfsbeheer bleek hij, net zoals vele vakmannen, onbewust onbekwaam.

Maren en ik hebben toen het initiatief genomen om niet te wachten tot Alain eens een factuur zou sturen. We kozen ervoor hem te vragen sneller te mogen betalen, in schijven weliswaar. Dit gaf hem immers de financiële ruimte om zijn leveranciers, personeel en sociale zekerheids-bijdragen te betalen, waardoor de risico’s kleiner werden. Voor hem, maar ook voor ons.

GraydonGo laat je rustiger slapen

Vanuit onze ervaring met Alain ben ik nadien met enkele Graydon collega’s op het idee gekomen om bedrijfsinformatie ook aan te bieden voor particulieren. Niet via jaarcontracten of abonnementen, maar via een eenvoudige webshop waar je éénmalig en op je eigen ritme een bedrijf (meermaals) kan opzoeken, de gerelateerde bedrijfsinformatie kan raadplegen en handig kan afrekenen. En dat blijkt een schot in de roos! Heel veel particulieren bezoeken nu GraydonGo.be en .nl (zo heet het platform) om hun aannemer te checken. Het leuke is dat de bedrijfsinformatie in de meeste gevallen een geruststellend gevoel geeft, een zekerheid, een garantie op het vermijden van slapeloze nachten. Het zou je maar overkomen dat je zuur verdiende, gespaarde en/of geleende centen ineens met de noorderzon verdwijnen… Uit enquêtes blijkt daarnaast dat dergelijke check van €45 een gigantische meerwaarde heeft in de beleving van een (ver)bouwproject, wat toch een speciale en mooie fase is, soms meermaals zelfs, in het leven van heel wat Nederlanders.