Notice: Trying to access array offset on value of type bool in /www/blog/wp-content/themes/enfold/framework/php/function-set-avia-frontend.php on line 536

Bianca Boelema van Oh My Goodie Goodness & Giftique over ondernemen

Elke week zetten wij een ondernemer in de spotlight. Wij proberen ondernemers te interviewen die passie hebben voor wat ze doen of een unieke start-up hebben gelanceerd. In deze editie verteld Bianca Boelema meer over haar ondernemingen Oh My Goodie Goodness en Giftique.

Het verhaal achter Oh My Goodie Goodness & Giftique
Mijn naam is Bianca Boelema en ben oprichtster van Oh My Goodie Goodness en Giftique. Beide twee websites waar producten van jonge ondernemers op een unieke manier worden geboden aan consumenten. Mijn eerste bedrijf, Oh My Goodie Goodness, ben ik in 2013 opgericht nadat ik voor langere tijd bij Philips had gewerkt en een tijd in Londen heb gewoond. Tijdens mijn baan bij Philips had ik al veel met start-ups te maken omdat ik in hun investeringstak werkte. Ik kreeg altijd veel energie van die start-ups en de ondernemersmentaliteit die daar aanwezig was. Toen ik op een gegeven moment naar Londen verhuisde ben ik een design opleiding gaan doen. Daar kwam ik nog meer in aanraking met start-ups en jonge designers. Ze maakten de mooiste dingen, maar waren commercieel gezien niet altijd even succesvol en zag daar toen een kans in. Heel veel mensen zoeken immers iets unieks, bijvoorbeeld iets van een jonge designer voor zichzelf of een kadootje, maar weten dat vervolgens niet altijd gemakkelijk te vinden. Nu is er Oh My Goodie Goodness en de website Giftique en dat zijn beide plekken waar het aanbod van jonge designers samen wordt gebracht met de vraag naar unieke producten van consumenten.

Kun je het verschil tussen Oh My Goodie Goodness & Giftique uitleggen?
Op Oh My Goodie Goodness kun je je abonneren. Je ontvangt voor een bedrag van 22,50 dan elke maand een box bij de post waar een leuk kadootje voor jezelf in zit of je kan de box natuurlijk cadeau doen. Elke maand is het een verassing wat erin zit en van welke designer je producten ontvangt. Dit concept is trouwens niet alleen in Nederland te vinden, maar ook mensen uit andere Europese landen kunnen zich hiervoor opgeven.

Giftique is een ander concept. Dit is een website waar je originele cadeaus kunt bestellen. In eerste instantie kun je op Giftique.nl invullen voor wat voor type persoon je een cadeau zoekt. Vervolgens kun je een selectie maken van mogelijk interessante cadeaus. Op basis van die keuze maken wij een gepersonaliseerd boekje en dat ontvangt degene dan aan wie je iets cadeau wilt doen. Hij of zij kan vervolgens online daadwerkelijk een keuze maken en het cadeau wordt dan thuis bezorgd bij de gelukkige!

Hoe verzamel je designers voor beide online concepten en zorg je dat ze met je samenwerken?
Ik ben ongeveer twee jaar geleden start, dus inmiddels heb ik een heel netwerk aan designers om me heen verzameld. Niet alleen door mijn opleiding in Londen, maar ook door exposure en mond tot mond reclame in Nederland. We stonden in de eerste maand bijvoorbeeld al in allerlei media. Denk aan de Telegraaf, FD maar ook op allerlei blogs. We hadden ook een lanceringsfeestje georganiseerd en dat werd ontzettend goed opgepakt. De pool van designers is dus aardig groot en ze werken met ons samen omdat ze 95% van de verkopen zelf mogen blijven houden. Om bestaansrecht te hebben houden wij voor Giftique en Oh My Goodie Goodness vervolgens 5% zelf. Op deze manier creëren we een grotere markt voor beginnende designers en helpen we hen aan eerste sales. Ondanks de grote pool, zijn we trouwens nog steeds op zoek naar andere designers dus mensen die een mooi product hebben kunnen ze nog steeds aanmelden.

Promotie: Online of offline?
Wat heel leuk om te zien is, is dat we op Instagram een echte Oh My Goodie Goodness community beginnen te krijgen. Veel mensen die een abonnement hebben plaatsen er hun foto’s op en die delen wij vervolgens weer met onze volgers. Het is leuk om te zien wat iedereen doet met zijn of haar product en het maakt andere ook weer enthousiast. Verder hebben we dus veel samengewerkt met bloggers. Die bloggers zijn uiteraard online, maar om in contact met hun te komen hebben we wel een lanceringsfeestje georganiseerd en dat valt dan weer onder offline promotie.

Belangrijk of niet: Superpromoters & Reviews
Ja, ik vind dat zeker belangrijk! Daarom ben ik ook zo enthousiast over onze Instagram community. Er zijn ook een aantal abonnees die er al bij zijn vanaf het begin. Dat zijn denk ik ook echt ambassadeurs van Oh My Goodie Goodness te noemen. Verder zouden we nog wel meer met reviews willen doen, maar daar zijn we nog mee bezig technisch gezien.

Groei & ambitie
Wat betreft Oh My Goodie Goodness hadden we in het eerste jaar al rond de 300 en 400 abonnees. Daar was ik natuurlijk ontzettend blij mee, maar graag zou ik nog verder willen groeien. Ook lijkt het me leuk om Oh My Goodie Goodness in de toekomst uit te gaan rollen voor andere doelgroepen, dus dat is ook zeker een ambitie te noemen. Verder zou ik wat betreft Giftique graag het assortiment verder uitbreiden en dus meer designers aansluiten.

Best kept secret
Wanneer je besluit je eigen onderneming te starten wil ik mensen vooral aanraden om direct anderen te zoeken, die jouw product of dienst graag willen promoten. Probeer gelijk zoveel mogelijk enthousiaste en positieve mensen om je heen te verzamelen die graag verder vertellen over jouw onderneming. Verder helpt het denk ik ook enorm om persoonlijk te zijn en een gunfactor helpt natuurlijk ook enorm. Eigenlijk is netwerken, de persoon achter het bedrijf laten zien en ambassadeurs zoeken wel echt iets dat ik andere ondernemers als best kept secret mee zou willen geven.

Ook een keer meedoen? Geef je op via [email protected].
.